Общинска избирателна комисия Столична
РЕШЕНИЕ
№ 1145-МИ
Столична, 01.11.2019
ОТНОСНО: Жалба от Иван Петров, вх. № 702/21.10.2019 г.
В ОИК Столична община, на 21.10.2019 г. в 17:30 ч. е постъпила жалба от Иван Митов Петров – гражданин. Жалбата е заведена под № 79 в Регистъра за жалби и сигнали на ОИК-СО.
С жалбата се оспорва като незаконосъобразна Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. на кмета на Столична община и Приложение 1 към нея, както и решения на ОИК – Столична община № 746-МИ/02.10.2019 г., № 771-МИ/10.10.2019 г., № 775-МИ/10.10.2019 г. и др.. Жалбоподателят настоява Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. и приложение № 1 към нея да бъдат обявени за нищожни и отменени.
Жалбата е подадена едновременно до ОИК – Столична община, ЦИК, Административен съд – София град, Върховна административна прокуратура, Главния прокурор на Република България, Столичен общински съвет, КПКОНПИ.
С Определение № 8157 от 23.10.2019 г., постановено по адм. Д. № 12005/2019 г. по описа на АССГ, XII-ти тричленен състав, влязло в законна сила на 01.11.2019 г., съдът оставя без разглеждане, на осн. чл. 130, ал. 4 АПК, жалбата на Иван Митов Петров, в частта й срещу Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. на кмета на Столична община и Приложение № 1 към нея и в същата част я изпраща по подведомственост на Общинска избирателна комисия в Столична община. На 30.10.2019 г. в ОИК-СО е получен заверен препис от жалбата, препратен по подведомственост от АССГ.
АССГ, XII-ти тричленен състав, посочва, че нормата на чл. 183, ал. 3 ИК систематично се намира в Раздел Втори, наименован „Предизборна агитация“. С Разпоредбата на чл. 87, ал. 1, т. 22 ИК законодателят е възложил на ОИК „да разглежда всички жалби и сигнали за нарушения на изборния процес в съответствие с правомощията си“, като съдът намира, че процесният случай касае жалба за нарушение на изборния процес. Така мотивиран, съдът приема, че спорът не е подведомствен на съда и съдът не е властен да преценява дали жалбоподателят е легитимиран да оспорва заповедта по чл. 183, ал. 3 ИК и нейния характер.
Като неоспорено, определението на съда е влязло в законна сила, поради което ОИК-Столична община дължи произнасяне по жалбата в посочената от съда част.
ОИК-Столична община, след като се запозна с жалбата на Иван Петров и мотивите на АССГ, намира за установено следното:
Жалбата е недопустима като подадена от нелегитимна страна и извън установения от закона срок.
Съгласно чл. 183, ал. 1 ИК, по време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали.
На осн. чл. 183, ал. 3 ИК, агитационните материали се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини - с разрешение на собственика или управителя на имота. Кметът на общината, в рамките на своята компетентност и при условията на оперативна самостоятелност, определя местата – общинска собственост, за поставяне на агитационни материали. На осн. чл. 44, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), кметът на общината организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите. На осн. чл. 44, ал. 2 ЗМСМА, в изпълнение на своите правомощия кметът на общината издава заповеди. Със Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г., кметът на Столична община е определил местата за поставяне на агитационни материали – плакати, съобщения, обръщения, реклами, афиши и др. в изборите за общински съветници и кметове, насрочени за 27.10.2019 г., изчерпателно изброени в Приложение № 1 към заповедта. Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. е валиден административен акт, издаден от компетентен орган в рамките на предоставените му от закона правомощия и при спазване на изискуемата от закона писмена форма.
Право да оспорват един административен акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. По арг. от чл. 183, ал. 1 ИК, адресат на заповедта на кмета по чл. 183, ал. 3 ИК са кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети, на които законът дава право да изготвят и разпространяват агитационни материали. Наличието на правен интерес от оспорване винаги се счита като абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на оспорването. Ето защо, в настоящия случай легитимирани да оспорват Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. на кмета на Столична община са само лицата, за които тя създава права или задължения, а именно – лицата по чл. 183, ал. 1 ИК.
Жалбоподателят заявява, че подава жалбата в качеството си на „гражданин, имащ избирателни права“, т.е. не попада в кръга на лицата по чл. 183, ал. 1 ИК. На това основание жалбата се явява недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.
На следващо място, съгласно представени в ОИК-Столична община доказателства, на 17.09.2019 г. Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. на кмета на Столична община е обявена публично като е поставена на таблото за обяви и съобщения на партера в сградата на администрацията на Столична община на ул. „Московска“ № 33, и е публикувана на интернет страницата на общината www.sofia.bg в секция “Избори за общински съветници и кметове“ - https://www.sofia.bg/election, а жалбата на Иван Петров е подадена на 21.10.2019 г.
Доколкото в Изборния кодекс не са посочени специални правила за оспорване на заповедта по чл. 183, ал. 3 ИК, следва да се приложат преклузивните срокове за оспорване, посочени в Административно-процесуалния кодекс – 14 дни от съобщаването на акта, поради което жалбата се явява и просрочена.
Предвид изложеното и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от ИК, Общинска избирателна комисия в Столична община, област София-град (ОИК)
РЕШИ
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Иван Митов Петров срещу Заповед № СОА 19-РД09-1292/17.09.2019 г. на кмета на Столична община и Приложение 1 към нея.
Решението подлежи на оспорване в тридневен срок от обявяването му пред ЦИК по реда на чл. 88 от ИК.
Председател: Полина Василева Витанова
Секретар: Жана Бориславова Иванова
* Публикувано на 01.11.2019 в 19:40 часа
Пон | Вт | Ср | Чет | Пет | Съб | Нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
относно: Предсрочно прекратяване на пълномощията на общински съветник от листата на ПП „Атака“, поради избирането му за кмет на район
относно: Предсрочно прекратяване пълномощията на кмета на район „Красно село“, Столична община
относно: предсрочно прекратяване на пълномощията на общински съветник от листата на Коалиция от партии - „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ“ (ДА България, ДСБ, Зелено движение), назначен за заместник-министър и обявяване за избран на следващия в листата.