Общинска избирателна комисия Столична


РЕШЕНИЕ
№ 677-МИ
Столична, 14.10.2023

ОТНОСНО: Сигнал относно осъществяване на предизборна агитация чрез безплатно използване на публичен ресурс и чрез дружества с повече от 50 % общинско участие в капитала от кандидата за кмет на Столична община Антон Хекимян и от кандидатите за общински съветници от местна коалиция „ГЕРБ-СДС“

В ОИК Столична община на 12.10.2023г. в 18,17 ч. е постъпил сигнал от Местна коалиция „Продължаваме промяната-Демократична България“ (Спаси София), подписан от адв. Христо Копаранов, упълномощен представител на коалицията, заведен с входящ № 587/12.10.2023г. във входящия дневник на ОИК Столична община и под № 20/12.10.2023г. в 18,17 часа във входящия регистър за жалби и сигнали на комисията. Към сигнала е приложено пълномощно в полза на адвокат Жулиета Мандажиева, адв. Димитър Шалъфов, адв. Александра Стеркова, Елеонора Михайлова и адв. Христо Копаранов.

В сигнала се излагат данни, че на 10.10.2023 г. кандидатът за кмет на Столична община и за член на Столичен общински съвет Антон Хекимян, издигнат от Местна коалиция „ГЕРБ-СДС“, заедно с други кандидати за общински съветници и действащи общински съветници от Местна коалиция „ГЕРБ-СДС“ са присъствали като официални гости на първата копка на нова метростанция в Обеля. Посочено е, че процесът по изграждане на столичното метро и метростанциите по неговите линии е процес, воден и администриран от „Метрополитен“ ЕАД, което е дружество със 100 процента общинско участие в капитала. Твърди се, че доколкото местната коалиция има информация, на церемонията на първата копка на строежа на метростанцията не са били поканени и съответно не са присъствали като официални гости общински съветници, извън общинските съветници в групата на партия „Герб“, която участва и на предстоящите избори, а като официални лица са присъствали именно кандидати на Местна коалиция „ГЕРБ-СДС“. Твърди се, че Антон Хекимян е направил публични изказвания именно по повод първата копка на строителството на новата метростанция, които публични изказвания са разпространени и от медии. Хекимян бил цитирал действия на Столична община във връзка с изграждането на метрото, както и направил конкретни твърдения относно развитието на инфраструктурата на метрото в страната като по този начин използвал публичен ресурс и такъв на общинско дружество, за да има възможността да представи пред публиката своя програма като кандидат за кмет и по този начин да мотивира адресатите да гласуват за него. Твърди се, че по този начин са нарушени разпоредбите на чл. 168, ал. 3 от ИК, чл. 182, ал. 1 от ИК и чл. 182, ал. 3. В сигнала са посочени и линкове от интернет сайтовете novini.bg и tribune.bg, които отразявали участието на Антон Хекимян и кандидатите за общински съветници от МК „ГЕРБ-СДС“.

Иска се ОИК Столична община да упражни правомощията си съгласно кодекса, в това число чрез съставяне на акт за установяване на административно нарушение съгласно чл. 480 от ИК.

Във връзка с разглеждането на сигнала ОИК-Столична община изпрати официално запитване до „Метрополитен“ ЕАД за изпращане на становище относно това канени ли са кандидата за кмет на Столична община Антон Хекимян и от кандидатите за общински съветници от местна коалиция „ГЕРБ-СДС“ като официални гости на първа копка на нова метростанция в Обеля, провела се на 10.10.2023 г. На 13.10.2023 г. в вх. № 594 е постъпило официално становище Изх. № ЕП-0776/13.10.2023 г. на „Метрополитен“ ЕАД. В същото се посочва, че „Метрополитен“ ЕАД в качеството си на Бенефициент от името на СО не е отправяло покани и не е канил никакви политически лица участници в изборите за кметове. Практика при подобни събития е поканата за мероприятието да е публично обявена на официалния сайт на Столична община, собственик на обекта, с информация за медиите. На подобни събития принципно присъствали служебни лица като кмета на София, ръководителите на бенефициента, на изпълнителите, на строителния надзор, на проектантския екип , на УО на оперативната програма, както и представители на медиите и всички желаещи граждани на София. Посочва се изрично, че събитието е публично и „Метрополитен“ ЕАД няма как да ограничи присъствието в публиката в качеството си на граждани на кандидати за кметове на София и райони, като приветствията по случай събитието са отправени единствено от служебно ангажираните с него лица – действащият кмет на София и ръководителите на бенефициента и изпълнителя.

След като се запозна с направените в сигнала оплаквания и приложения към него снимков материал и след като се запозна и със съдържанието на публикациите на интернет сайтовете novini.bg и tribune.bg, ОИК Столична община намира следното:

В § 1, т.17 от ДР на Изборния кодекс се съдържа легалната дефиниция на понятието "Предизборна агитация", което понятие представлява призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори. В конкретния случай лицето Антон Хекимян действително е регистриран като кандидат за кмет на Столична община от името на издигналата го местна коалиция „ГЕРБ-СДС“, както и като кандидат за общински съветник, която информация е служебно известна на ОИК-Столична община. От изложеното в сигнала и в посочените в него публикации в интернет сайтовете novini.bg и tribune.bg не може да се направи обоснован извод за извършване на действия, отговарящ на посоченото определение. Никъде в същите г-н Антон Хекимян не призовава за подкрепа на него като кандидат или на издигналата го местна коалиция. Никъде не се визуализира и номерът на местната коалиция, определен съгласно Решение № 610-МИ/27.09.2023 г. на ОИК Столична община. В този смисъл ОИК Столична община не намира данни за извършването на предизборна агитация в нарушение на чл. 182, ал. 1 ИК.

Що се отнася до визираното нарушение на разпоредбата на чл. 168, ал. 3 от ИК, то следва да се има предвид, че легалната дефиниция на понятието се съдържа в разпоредбата на § 1, т.18 от ДР на Изборния кодекс, а именно "Публичен административен ресурс" са бюджетни средства, помещения, автомобили, самолети и други транспортни средства, оборудване и други движими и недвижими вещи - държавна или общинска собственост, предоставени на администрацията, държавните и местните органи, и държавните и общинските предприятия, както и трудът на служителите в администрацията. В конкретния случай и доколкото Антон Хекимян не е осъществявал предизборна агитация по смисъла на закона, то същият не е и използвал публичен административен ресурс за целта.

При така изяснената фактическа обстановка и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от Изборния кодекс и Решение № 2469-МИ/19.09.2023 г. на Централна избирателна комисия, Общинска избирателна комисия в Столична община, София-град

 

РЕШИ:

 

НЕ УСТАНОВЯВА извършване на нарушение на правилата за водене на предизборна агитация чрез безплатно използване на публичен ресурс и чрез дружества с повече от 50 % общинско участие в капитала от кандидата за кмет на Столична община Антон Хекимян и от кандидатите за общински съветници от местна коалиция „ГЕРБ-СДС“.

 

РЕШЕНИЕТО на ОИК – Столична община подлежи на оспорване пред ЦИК по реда на чл. 88 ИК, в 3-дневен срок от публикуването му.

Зам. председател: Жана Бориславова Иванова

Секретар: Борислав Любомиров Тасев

* Публикувано на 14.10.2023 в 17:12 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 1144-МИ / 18.04.2024

    относно: Искане от М. В. М. по Закона за достъп до обществена информация

  • № 1140-МИ / 21.03.2024

    относно: Жалба от Деян Николаев Николов за прекратяване правомощията на Столичен общински съвет

  • № 1139-МИ / 19.02.2024

    относно: Постъпил сигнал от Мартин Веселинов Милев относно нарушение на разпоредбите на чл. 66 и чл. 96 ИК от роднините по съребрена линия II степен Емил Валентинов Бранчевски и Иван Валентинов Бранчевски

всички решения