Общинска избирателна комисия Столична


РЕШЕНИЕ
№ 1129-МИ
Столична, 11.12.2023

ОТНОСНО: Сигнал от Костадин Тодоров Костадинов, в качеството му на председател и представляващ ПП "Възраждане", относно положена клетва от Иван Михайлов Алексиев като общински съветник в Столичен общински съвет на 13.11.2023 г.

Производството е по реда на глава IV от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) във връзка с глава VIII, раздел III от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

В ОИК – Столична община, по електронната поща на комисията от 14.11.2023 г. е постъпил сигнал от Костадин Тодоров Костадинов, в качеството си на председател и представляващ ПП "Възраждане" срещу положена клетва от Иван Михайлов Алексиев, като общински съветник на 13.11.2023 година. В сигнала се посочва, че на 13.11.2023 г. Иван Михайлов Алексиев е положил клетва като общински съветник в Столичен общински съвет въз основа на това, че е обявен за избран с решение 939-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК – Столична община, като към датата на полагане на клетвата – 13.11.2023 г. Иван Михайлов Алексиев е обявен за избран, като народен представител от 25 МИР в 49-то Народно събрание с решение 2884-НС от 09.11.2023 г. на Централна избирателна комисия. Твърди се още, че на практика на 13.11.2023 г. Иван Михайлов Алексиев е имал две качества, несъвместими едно с друго и е положил клетва в Столичен общински съвет, но в нарушение на чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА. Иска се от ОИК – Столична да вземе решение, с което да прекрати предсрочно правомощията на Иван Михайлов Алексиев, поради качеството му на народен представител, избран от 25 МИР в 49-то НС, с решение 2884-НС от 09.11.2023 г. на Централна избирателна комисия. Приложено е извлечение от сайта на Централна избирателна комисия – решение 2884-НС от 09.11.2023 година. Същият сигнал е получен и с писмо изпратено с "Български пощи" ЕАД, с клеймо от 14.11.2023 година.

На 15.11.2023 г. по електронната поща на ОИК – Столична е постъпило уведомление от Иван Алексиев, адресирано до председателя на ОИК – Столична община, кмета на Столична община и председателя на Столичен общински съвет, заведено с  входящ № 1725 от 16.11.2023 г. в деловодния дневник на ОИК – Столична, в което същия е посочил, че с напускането на Деян Николов, като народен представител с решение 2884-НС от 09.11.2023 г. е обявен за избран за народен представител от листата на ПП "Възраждане", като след узнаването за решението на Централна избирателна комисия е подал заявления за отказ от встъпването му в длъжност като народен представител до Централна избирателна комисия, депозирано с вх. № НС-10-106 от 10.11.2023 г. и до председателя на Народното събрание, с вх. № 49-3194-2 от 10.11.2023 година. Към уведомлението са приложени заявленията подадени до Централна избирателна комисия и Народно събрание.

В изпълнение на своите законови правомощия ОИК – Столична Община е провела заседание на 19.11.2023 г., за което е съставен протокол № 32 от 19.11.2023 година. В резултат на последвалото обсъждане на подадения на 13.11.2023г. сигнал от Костадин Тодоров Костадинов, ОИК – Столична община е взела протоколно решение № 1128-МИ от 19.11.2023 г., с което възлага на председателя и секретаря на ОИК – Столична да изпратят писма до председателя на Централна избирателна комисия и до председателя на Народното събрание, с които да изискат информация, както следва:  

"1. Положил ли е Иван Михайлов Алексиев клетва на основание чл. 76 от Конституцията на Република България?  

  1. Подал ли е заявление за оставка пред НС, ако е подал на коя дата, приета ли е и има ли решение на НС в тази връзка? В случай, че е на лице отказ за приемане на оставката, моля да посочите на какво основание е направено това.
  2. Подал ли е заявление за отказ да бъде обявен за избран за народен представител до ЦИК и на коя дата? В случай, че е подадено заявление за отказ, налице ли е решение или процедура по вземане на решение за обявяване на следващия в листата, или за отхвърляне заявлението на Иван Михайлов Алексиев.
  3. Да се предоставят всички относими документи и доказателства находящи се в ЦИК и НС относно лицето Иван Михайлов Алексиев."

В изпълнение на взетото протоколно решение на ОИК – Столична Община е изготвено писмо, което е изпратено с изх. № 1729 от 19.11.2023 г. до  Централна избирателна комисия, заведено с техен вх. № МИ-15-1457 от 20.11.2023 година. Във връзка с него и в отговор на същото Централна избирателна комисия е изпратила до ОИК – Столична Община писмо с изх. № МИ-15-1463 от 20.11.2023 г., с което уведомяват ОИК – Столична община, че Иван Михайлов Алексиев е обявен за избран народен представител с решение на Централна избирателна комисия от 09.11.2023 г. и че към момента няма данни да са прекратени неговите пълномощия като народен представител. Посочва се, че в случай че Иван Михайлов Алексиев е положил на 13.11.2023 г. клетва като общински съветник в Столичен общински съвет, то е налице хипотезата на чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА, поради което ОИК – Столична община е следвало да се произнесе в срока по чл. 30, ал. 7 ЗМСМА.

Тъй като с посочения по-горе отговор на Централна избирателна комисия, не съставлява по  своето естество отговор на писмото което е получено от ОИК – Столична община и поставените в него въпроси, а представлява вид указания за приложение на разпоредби от ЗМСМА, които са изцяло в компетентността на ОИК – Столична община и поради това не следва да се коментира писмото в тази му част доколкото е недопустимо такива указания да бъдат давани в настоящото производство от друг орган. В тази връзка, ОИК – Столична община е изготвила  и  изпратила ново писмо до Централна избирателна комисия, с изх. № 1733 от 23.11.2023 г., което е заведено в Централна избирателна комисия с вх. №  МИ-15-14-57/1 от 28.11.2023 година. Към постановяване на настоящото решение липсва отговор на това писмо, вкл. и реално липсва да е отговорено на първоначалното писмо на комисията. В протокол от заседание на Централна избирателна комисия, проведено на 28.11.2023 г., е видно, че Централна избирателна комисия е разгледала второто писмо на ОИК – Столична община, като е постигнала съгласие, че не следва да се отговаря повече на ОИК – Столична община, респ. един административен орган е отказал съдействие на друг административен орган за изясняване на фактическите положения изложени в сигнала.

С вх. № 1734 от 23.11.2023 г. в ОИК – Столична Община е получен отговор от Росен Желязков в качеството му на председател на 49-то Народно събрание. Към писмото от НС се прилагат 2 (два) документа:

- писмо до Иван Михайлов Алексиев, с изх. № 49-350-06-56 от 22.11.2023 г. и писмо с вх. 49-3194-2 от 23.11.2023 г. от Иван Михайлов Алексиев. С първото от посочените по-горе писма, Народното събрание изисква от Иван Михайлов Алексиев да изрази недвусмислено дали подава оставка като народен представител и прекратяване на неговите пълномощия като такъв с решение на Народно събрание. С подаденото до Народното събрание писмо, Иван Михайлов Алексиев заявява категоричен отказ да бъде обявен за народен представител. Лицето заявява, че не е встъпвал в правомощията си на народен представител, поради което нямало защо да подава оставка като народен представител.

С писмо, заведено с вх. № НС-02-76 от 30.11.2023 г. на Централна избирателна комисия е получено писмо от председателя на Народното събрание с приложени документи, изпратени до председателя на Народното събрание от Иван Михайлов Алексиев, копие от които се изпращат на Централната избирателна комисия. След обявяването му за избран за народен представител Иван Михайлов Алексиев е депозирал в Народното събрание заявление с вх. № 49-3194-2 от 10.11.2023 г., уведомление с вх. № 49-3194-2 от 21.11.2023 г. и писмо с вх. № 49-3194-2 от 23.11.2023 г., с които заявява, че не желае да бъде обявяван за народен представител, да полага клетва и встъпва в правомощията на народен представител и не счита, че трябва да подава оставка като народен представител. С оглед изложеното, Централната избирателна комисия е приела, че с подаденото заявление Иван Михайлов Алексиев отказва да встъпи в пълномощия и да положи клетва като народен представител в 49-то Народно събрание съгласно чл. 76, ал. 2 от Конституцията на Република България. Предвид горното, Централна избирателна комисия приема решение № 2917-НС от 30.11.2023 г., с което обявява за народен представител Вениамин Иванов Воденичаров, под № 8 в листата на партия "Възраждане" от Двадесет и пети изборен район – София, в Четиридесет и деветото Народно събрание.

ОИК – Столична община е осигурила правото на общинския съветник да участват в производството по предсрочно прекратяване на пълномощията му, като това се установява от множеството от негова страна адресирани до ОИК – Столична община заявления и молби – уведомление от 16.11.2023 г. и писма от 24.11.2023 година.

Правилото на чл. 30, ал. 6 ЗМСМА съответства на установения в чл. 34 АПК принцип, според който административният орган е длъжен да осигури правото на участие на страните в административното производство. Участието на страните в административното производство се изразява не само в представянето на възражение, но и в осигуряване на възможност да представят доказателства, както и да се запознаят с доказателствата, събрани служебно от административния орган, като това видно от преписката е извършено.

Следва да се има предвид, че правото на участие в административното производство, установено в чл. 34 АПК, е израз на конституционно прогласеното право на защита пред административните органи на всеки гражданин, установено в чл. 56 от Конституцията на Република България. Това означава, че всички останали правни норми, съдържащи се в нормативни актове от по-нисш ранг, в това число и нормата на чл. 30, ал. 6 ЗМСМА, следва да се тълкуват и разбират в съответствие с конституционно прогласеното право на защита.

Израз на конституционно прогласеното в чл. 56 КРБ право на защита пред административните органи са и новите разпоредби на чл. 168, ал. 4 и ал. 5 АПК, в сила от 01.01.2019 г., ДВ бр. 77/2018 г., като според чл. 168, ал. 4 АПК: "Съществено нарушение на административнопроизводствените правила при всички случаи е когато вследствие на нарушаване на задължението за уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да участват като страна в производството по издаване на индивидуален административен акт.". В случая няма спор, че Иван Алексиев е узнал за откритото срещу него производство за предсрочно прекратяване на пълномощията му, той видно от материалите по преписката е имал възможност да участва в производството пред ОИК – Столична община и е участвал.

От събраните доказателства безспорно се установява, че с решение № 939-МИ от 30.10.2023 г. на ОИК – Столична община Иван Михайлов Алексиев е избран за общински съветник към Столичен общински съвет. С решение датиращо след избирането му, а именно – решение № 2884-НС от 09.11.2023 г. Иван Михайлов Алексиев е избран за народен представител на 49-то Народно събрание. Установява се категорично, че Иван Михайлов Алексиев е депозирал заявление с вх. № 49-3194-2 от 10.11.2023 г. до председателя на Народното събрание и заявление с вх. № НС-10-106 от 10.11.2023 г. до Централна избирателна комисия, че се отказва и не желае да бъде народен представител, респ. тези негови действия са били извършени преди да положи клетва като общински съветник към Столичен общински съвет и в първият за него възможен момент за подаване на такъв отказ. ОИК – Столична община, с оглед липсата на указано съдействие от Централна избирателна комисия и предвид изложеното в подадените от Иван Михайлов документи до ОИК – Столична община намира, че преценявайки по чл. 161 ГПК, вр. чл. 144 АПК следва да се приемат за доказани фактите изложени от Михайлов.  

На 13.11.2023 г. Иван Михайлов Алексиев е положил клетва като общински съветник в Столичен общински съвет. Подадените от Иван Михайлов Алексиев заявления до Централна избирателна комисия и до Народно събрание на Република България, с които се заявява, че не желае да бъде избран за народен представител, за комисията означава, че същите са породили правно действие, доколкото същите макар и подадени след като вече е налице решение на Централна избирателна комисия за избора му за народен представител, то същите са преди да положи клетва по чл. 32, ал. 1 ЗМСМА, респ. преди да възникнат неговите пълномощия в това му качество – арг. на чл. 30, ал. 1 ЗМСМА. Поради какви причини Централна избирателна комисия е проявила бездействие и не е уважила волята на Михайлов в разумен срок, не може да влече за него неблагоприятните последици на закона, доколкото той е изпълнил всички негови законови задължения и това което е могъл сам да направи, а именно – незабавно след узнаването за избирането му за народен представител да подаде заявление за отказ.

На ОИК – Столична община са служебно известни решение № 13 от 15.12.2010 г., постановено по конституционно дело № 12 по описа на Конституционния съд за 2010 г. и решение № 5 от 22.03.2001 г., постановено по конституционно дело № 5 по описа на Конституционния съд за 2021 г., като същите обаче следва да се има предвид, че касаят единствено първоначалното конституиране на Народното събрание след произвеждане на редовни избори или извънредни такива за избор на народни представители, но не и в настоящата хипотеза при която при отказ на вече избран и изпълнявал пълномощията си повече от шест месеца на народен представител (Деян Николаев Николов) са прекратени същите му по негова воля – от Централна избирателна комисия във връзка с правомощията им по чл. 57, ал. 1, т. 1, вр. чл. 247, ал. 1, т. 6, вр. чл. 302, ал. 1 ИК. Предвид което по отношение на Иван Михайлов Алексиев, който е обявен за следващия в листата за народни представители на ПП "Възраждане", не следва да се приема по-горе посочените решения, както вече беше посочено, че касаят първоначалното конституиране на Народното събрание.

С оглед на гореизложеното и посочените факти и обстоятелства, не са налице основания за предсрочно прекратяване на пълномощията на общинския съветник Иван Михайлов Алексиев, на основание чл. 30, ал. 4, т. 4 ЗМСМА.

Препис от решението не следва да се изпраща на подателя на сигнала, доколкото няма правен интерес от обжалване на решението на ОИК – Столична община, тъй като с него не се засягат негови права или законни интереси. Подаденият сигнал до ОИК – Столична община, има само уведомителен ефект и не поражда право на заявителя за участие в административното производство, включително право да обжалва оставянето му без уважение или отказ да се започне такова. Ролята на това лице се изчерпва със сезирането на компетентния за произнасяне орган и не продължава по-нататък в производството. Сигналоподателят в производството пред ОИК – Столична община, е сезирал комисията със сигнал за твърдени от него извършени нарушения от общински съветник. Следователно, лицето, подало сигнала пред ОИК – Столична община, не се явява заинтересувана страна в проведеното по неговия сигнал производство.

На основание чл. 87, ал. 1, т. 1 ИК и чл. 30, ал. 6 ЗМСМА, ОИК – Столична община

Р Е Ш И:

ОТКАЗВА да прекрати предсрочно правомощията на Иван Михайлов Алексиев – общински съветник към Столичен общински съвет по сигнал от Костадин Тодоров Костадинов, в качеството му на председател и представляващ ПП "Възраждане".

РЕШЕНИЕТО подлежи на оспорване пред Административен съд – София – град по реда на чл. 459 ИК, вр. с чл. 30, ал. 8 ЗМСМА, в 7-дневен срок от момента на обявяването му.

Председател: Полина Василева Витанова

Секретар: Борислав Любомиров Тасев

* Публикувано на 11.12.2023 в 19:26 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 1144-МИ / 18.04.2024

    относно: Искане от М. В. М. по Закона за достъп до обществена информация

  • № 1140-МИ / 21.03.2024

    относно: Жалба от Деян Николаев Николов за прекратяване правомощията на Столичен общински съвет

  • № 1139-МИ / 19.02.2024

    относно: Постъпил сигнал от Мартин Веселинов Милев относно нарушение на разпоредбите на чл. 66 и чл. 96 ИК от роднините по съребрена линия II степен Емил Валентинов Бранчевски и Иван Валентинов Бранчевски

всички решения