Общинска избирателна комисия Столична


РЕШЕНИЕ
№ 702-МИ
Столична, 16.10.2023

ОТНОСНО: Сигнал от Пламен Петров Василев за нарушаване на Изборния кодекс, както и допуснати закононарушения на чл.43, ал.3 от Конституцията на Република България, параграф 1 от ДЗР на Закона за събранията, митингите и манифестациите и Закона за местните избори.

В ОИК Столична община, на 16.10.2023г. в 11.27 часа е входиран сигнал от Пламен Петров Василев за нарушаване на Изборния кодекс, както и допуснати закононарушения на чл.43, ал.3 от Конституцията на Република България, параграф 1 от ДЗР на Закона за събранията, митингите и манифестациите и Закона за местните избори. Сигналът е заведен с вх.номер 606/16.10.2023г. във входящия регистър на ОИК Столична Община и с рег.номер 24/16.10.2023г. във входящия регистър за жалби и сигнали на комисията.

В подадения сигнал са изложени твърдения, че на 12.10.2023г., около 13.00 часа жалбоподателят и членове на ПП „Български възход“ са провели среща с пенсионери в клуба на пенсионера „Люлин“ в бл. 427. На срещата са присъствали десетина възрастни граждани, които са споделили редица неуредици на социалната и техническата инфраструктура в района и столицата. Около 14:45 в клуба са нахлули две млади момчета, които са прекъснали разговора, заявявайки че са служители на Столична Община, район Люлин. По неуважителен и некоректен тон, те заявили, че в пенсионерския клуб не може да се провеждат събития с политическа насоченост. Двете момчета отказали да се легитимират, като само повтаряли, че събранието е незаконно. За да се избегне допълнителна конфронтация, събитието било прекратено и присъстващите излезли от клуба. В сигнала се правят предложения, че въпросните лица са си позволили подобно поведение със знанието на сегашния районен кмет на район „Люлин“, който бил от ПП „ГЕРБ“ – г-н Милко Младенов. Посочва се, че според получена от трети лица информация пенсионерския клуб бил използван за подобни срещи на ПП „ГЕРБ“. Заявява се, че кметът на район „Люлин“ следвало да следи за реда при организирането на изборите и да не допуска подобни дейстеия на негови служители.

Съгласно чл.181 ИК гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги. Съгласно чл.182, ал.1 ИК, не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала. Съгласно чл. 168, ал. 3 ИК във връзка с предизборната кампания се забранява безплатното използване на публичен административен ресурс. Според т. 18 от Допълнителните разпоредби на ИК "Публичен административен ресурс" са бюджетни средства, помещения, автомобили, самолети и други транспортни средства, оборудване и други движими и недвижими вещи - държавна или общинска собственост, предоставени на администрацията, държавните и местните органи, и държавните и общинските предприятия, както и трудът на служителите в администрацията. Както е посочено от подалото сигнала лице клуб на пенсионера „Люлин“ е общинска собственост и като такава представлява обществен ресурс. Провеждането на предизборна среща от кандидат на кмет на район Илинден от ПП „Български възход“, при която се е използвало помещение общинска собственост, е незаконосъобразно. В случай че общински служители на район „Люлин“ са прекъснали провеждането на такова събитие с призив за неговата незаконосъобразност, то следва да се приеме, че такъв призив е законосъобразен доколкото е налице нарушение на въведени с ИК забрани.

Към сигнала не се представят доказателства относно агресивното поведение на представителите на общинската администрация, както и доказателства до колко прекъсналите събитието лица въобще са представители на местната районна общинска администрация. Дори и такива доказателства обаче да бяха представени, ОИК Столична община няма правомощия да разглежда такова поведение, нито да налага санкции за такова поведение. Ако подалият сигнала или друго от присъствалите на срещата лица се е почувствал засегнат от поведението на прекъсналите срещата лица, то те е следвало да сезират местната района общинска администрация за установяване на дисцилинарни нарушения, или алтернативно, към органите на МВР.

В сигнала се излагат и предположения относно това, че изложеното поведение на двамата служители на местната общинска администрация нямало как да бъде осъществено без знание на местния районен кмет от ПП „ГЕРБ“. ОИК Столична Община няма как да разглежда сигнали, които се базират на предположения, без да са ангажирани конкретни доказателства за така изложените твърдения.          

При така изяснената фактическа обстановка и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от Изборния кодекс, Общинска избирателна комисия в Столична община, София-град

РЕШИ:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ сигнал от Пламен Петров Василев за нарушаване на Изборния кодекс, както и допуснати закононарушения на чл. 43, ал. 3 от Конституцията на Република България, параграф 1 от ДЗР на Закона за събранията, митингите и манифестациите и Закона за местните избори.

РЕШЕНИЕТО на ОИК – Столична община подлежи на оспорване пред ЦИК по реда на чл. 88 ИК, в 3-дневен срок от публикуването му.

Председател: Полина Василева Витанова

Секретар: Борислав Любомиров Тасев

* Публикувано на 16.10.2023 в 19:52 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 1144-МИ / 18.04.2024

    относно: Искане от М. В. М. по Закона за достъп до обществена информация

  • № 1140-МИ / 21.03.2024

    относно: Жалба от Деян Николаев Николов за прекратяване правомощията на Столичен общински съвет

  • № 1139-МИ / 19.02.2024

    относно: Постъпил сигнал от Мартин Веселинов Милев относно нарушение на разпоредбите на чл. 66 и чл. 96 ИК от роднините по съребрена линия II степен Емил Валентинов Бранчевски и Иван Валентинов Бранчевски

всички решения